7 اردیبهشت ماه 1403 , 1:57 قبل از ظهر

پارک کوهستانی عون بن علی (عینالی)

هتل آزادی تبریز شما را به تبریز دعوت میکند
پیاده، با ماشین یا تله کابین فرقی نمی کند چطور به این جا بیایید کوه های عینالی به تمام بازدید کنندگانشان منظره ای فوق العاده از شهر تبریز را هدیه می دهند. حواستان باشد که هوای قله کوه سرد است و هنگام بازدید از آن لباس مناسب همراه داشته باشید. در این کوهستان دلپذیر یک فنجان چای کافی است تا روزتان کامل شود.
جاذبه های گردشگری تفرجگاه عینالی:

بقعه عون بن علی دوره ایلخانی- قرن 9 هجری
این بقعه در زمان ایلخانان بنا شده است. اصل بناءمقبره و مسجد در قرن نهم آباد بوده و در حمله عثمانیان تخریب گردیده و در زمان شاه عباس صفوی تجدید بنا شده است. بار دیگر در زلزله سال1193 هجری ویران و اواخر قرن 13 توسط امین لشگر قهرمان میرزا تعمیر شده است. نوع مالکیت بنا اوقافی است. این بنا به عینال، زینال یا عینالی و یا بقعه عون بن علی نیز مشهور است و به روایتی این بقعه مزار دو پسر حضرت امیر المومنین علی علیه السلام بناهای عون بن علی و زید بن علی است وشاید دوتن از پاکمردان و محبان آن حضرت بوده اند که نام عون بن علی و زید بن علی داشته اند.

برج یادمان شهدای گمنام عینالی
یادمان شهدای گمنام تبریز (شهدای جنگ تحمیلی یران و عراق) یکی از یادمانهای باشکوه  و کم نظیر در کشور می باشد. این بنا در سال 1381 در حرکتی نمادین و با تاسی از فرمایشات رهبر معظم انقلاب پی ریزی و در سال 1385 با الطاف الهی و تلاش عاشقان طریقت به پایان رسید و 8 شهید گمنام هشت سال دفاع مقدس را دردل خود جای داد.
این عزیزان همواره ملجاء عاشقان و ره پویان طریق جهاد و شهادت خاصه مامن قابطه ورزشکاران و کوهنوردان می باشد شعر معروف استاد شهریار در تجلیل از رزمندگان اسلام: سلام ای جنگجویان دلاور، نهنگانی به خاک و خون شناور براین یادمان نقش بسته است.

پهنه های جنگلداری شده
با توجه به اینکه پروژه جنگلکاری و تفرجگاهی کوهستان عینالی فاز بندی شده است، فاز اول این پروژه جنگلکاری دامنه های مشرف به شهر تبریز و در حدود 1000هکتار می باشد که با 600 هکتار جنگلکاری صورت گرفته  چشم اندازی زیبایی در این کوهستان شکل گرفته است و محل مناسبی برای گردشگری و استراحت مسافران بوجود آورده است.

دریاچه داغ گؤلی
دریاچه داغ گؤلی عینالی در فضایی به وسعت حدود 40 هزار مترمربع با گنجایش 54 هزار مترمکعب ذخیره آب همراه با پیاده راه و دیوار سنگی پیرامون آن بطول 450 متر و نصب سردیس های مفاخر آذربایجان در ارتفاعات تفرجگاه احداث به محلی آرام و دلنشین برای اوقات فراغت شهروندان عزیز و مهمانان گرامی تبدیل شده است.

نگارخانه عینالی
جهت برگزاری نمایشگاه های هنری و صنایع دستی و اجرای برنامه های متعدد فرهنگی و اجتماعی در 2 طبقه به مساحت 800 مترمربع در مجموعه دریاچه داغ گؤلی عینالی احداث شده است.

مسیر سنگ فرش تفرجگاه و چشم انداز زیبا نسبت به شهر
مسیر اصلی و سنگ فرش تفرجگاه عینالی به طول 5/3 کیلومتر با مناسب سازی برای سالمندان و افراد کم توان با پیچ و خم های زیاد می باشد که با ایجاد آبراه و جریان آب در طول مسیر، گلکاری، نصب وسایل ورزشی و آلاچیق ها منظره زیبایی به آن بخشیده است و در ایام پرتردد بصورت فشرده مورد استفاده قرار می گیرد.

پارک طبیعت و حیات وحش عینالی
این مجموعه زیست محیطی در نوع خود بی نظیر بوده و زیستگاه برخی گونه های پستانداران بزرگ جثه استان اقبیل کل، بز و قوچ می باشد. میهمانان عزیر میتوانند با انتخاب مسیر هوایی، این مجموعه زیبا را از داخل تله کابین مشاهده کنند.

توربین های بادی
در کوهستان عینالی اکثر روز های سال، باد وجود دارد که اغلب در بهار و تابستان با شدت بیشتری و در پاییز و زمستان با شدت کمتری می وزد. توربین های بادی عظیمی که به صورت افقی در چند قسمت از کوهستان عینالی داخل تفرجگاه نصب شده اند در شرایطی که وزش باد مناسب باشد، با چرخش هر کدام از این پره ها مناظر زیبا و دیدنی را بوجود می آورد و بیش از هر چیز در ابتدای ورود به این شهر توجه هر بیننده ای را به خود جلب می کند.


دره ها و سخره های زیبا و اغلب صعب العبور
دره های متعددی که بین بلندی های کوه عون بن علی (عینالی) ایجاد شده اند، از هر لحاظ دیدنی هستند. پاره ای از این دره ها، که معروف تر از بقیه هستند، مورد علاقه ی کوهنوردان و گردشگران می باشند.
((ایلان اوچانلار)) ، ((قبه زن)) ، ((قانلی دره)) ، ((کهلیك بولاغی))((دوه چی بولاغی))

رودخانه آجی چای
اصلی ترین آب منطقه ی عینالی همان رودخانه ی "آجی چای" است که تمام دره های شمالی کوه را از مشرق به غرب در می نوردد این رود که از کوه ساوالان سرچشمه گرفته بعد از عبور از عینالی به دریاچه ارمیه می ریزد . طبیعت زیبایی که در کنار این رود و در پشت کوه عینالی پدید آمده گردشگران و کوهنوردان زیادی را به این دره ی زیبا جلب می کند .

چشمه های داخل تفرجگاه
معروفترین چشمه ها : چشمه ی ((ترلان بولاغی)) ، چشمه ی ((دوچی بولاغی)) ، چشمه ی ((کهلیك بولاغی))

دامنه های کوه دند
از کوههای مهم نزدیك به کوه عینالی کوه دند می باشد که چشمه های « سؤیدلر » و « ایمام آغاجی » را در جهات شرق و جنوب خود ،ارمغان دوستداران طبیت می دارد .قله دند به ارتفاع 2378 متر

تله کابین
مجموعه تله کابین تبریز واقع در تفرجگاه عینالی در حال حاضر دارای 12 کابین و هرکابین با ظرفیت 8 نفر می باشد. طول مسیر تله کابین 1480 متر و اختلاف ایستگاه اول و دوم 240 مترمی باشد در ایستگاه های اول و دوم تله کابین سرویسهای بهداشتی کافی شاپ و نمازخانه احداث شده  است.


هتل آزادی تبریز اقامت به یادماندنی برایتان به ارمغان می آورد
نظرات کاربران
4.6 از 5
.شما هم می توانید در مورد این اتاق نظر خود را ارسال نمایید
برای ثبت نظرات، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید
ورود به حساب کاربری